måndag 9 februari 2009

Varulvarna - Whitley Strieber

Becky och Wilson får i uppdrag att följa upp och försöka reda ut det underliga mord på två poliser i New York.
Vad som låter som ett enkelt jobb är svårare än vad man kan tro, särskilt när ingen tror på en och dom små bevis man kan ha.
Poliserna är bara dom första i en serie mord, som man inte riktigt förstår sig på.
Det finns fullt i hår runt omkring, och man hittar även tassavtryck, men bortförklarar det som vildhundar som kommit efter döden inträtt.

Men Becky och Wilson tror inte det är så enkelt. Dom pratar med välrenomerade människor och får stöd i sin sak, även om det inte är mycket till stöd, då ingen vill säga rakt ut vad det ser ut som. Ingen vill verka galen.

Sakta men säkert inser polisparet att dom är i fara, för varulvarna verkar vilja döda även dom. Så i en jakt på liv och bevis gör Becky och Wilson allt dom kan för att överleva.

En helt okej bok, om än något gammaldags i mina ögon. Boken är skriven -78, och det kan ju förklara en del, då jag själv är född -84.
Jag har dock inte hittat några varulvar som dom här i någon senare bok, vilket kanske har sin förklaring att dessa varulvar är onda varelser, även om dom bara vill äta för att överleva. Kanske är dom för smarta för sitt eget bästa med, jag är inte riktigt säker.
Men jag tyckte inte alls om dessa djur, fast det kan ju bero på att dessa varulvar verkligen är djur hela tiden. Så en varulv vill jag inte kalla dom.

2 av 5 pluppar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar