söndag 8 februari 2009

Hooked on murder - Betty Hechtman

En ny serie, som än så länge bara finns på engelska.

Här får vi följa Molly Pink, som hamnar mitt i en mordutredning, som misstänkt. Molly jobbar på en bokhandel där hon har som arbetsuppgift att ordna med even. Boksigneringar och allt möjligt.
Och det har börjat en virkgrupp som möts där, tre gånger i veckan. Molly känner kvinnan, Ellen, som är ledare för gruppen och en dag glömmer Ellen sin virkpåse med krokar och garn i affären. Molly som är en trevlig kvinna tar med sig påsen, då hon nästan bor granne med Ellen, så hon kilar dit, men upptäcker att dörren står öppen.
Hon knackar på och kilar in och mitt på golvet i vardagsrummet ser hon Ellens döda kropp. I nästa sekund kommer en polis och sätter handfängsel på Molly, så att han kan undersöka brottsplatsen utan att behöva vara orolig för att Molly ska göra något.

Det blir utfrågningar och pojkvänner som inte ser att tjejer flirtar med honom, och en filt som ska göras klar i tid för en välgörenhetsauktion.
Molly går nämligen med i virkgruppen, för hon tycker att det ser kul ut. Och sakta med säkert lär hon sig, och fastnar för denna trevliga handarbetsform.

Ett mord och en massa virkning, kan det bli bättre? Jo, faktiskt, lite mer fart hade inte skadat. Detta är Hechtmans debutbok, och ska man vara ärlig är den allt lite seg och tråkig på sina ställen.
Den är helt okej att läsa, och det är klart att jag fastnade lite för att det handlar om just virkning, och mord är alltid spännande. Det var inte den man trodde som var mördaren, iallafall trodde inte jag det, så jag blev lite överraskad. Men jag hoppas verkligen att nästa bok har lite mer fart i sig!

2,5 av 5 pluppar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar