måndag 23 februari 2009

Köplust - Stephen King

Nu är den utläst, och det tog sitt lilla tag. Det kan jag dock skylla på att jag har bara läst den innan jag ska sova.

Castle Rock är en, i Stephen King-kretsar, välkänd liten stad i Maine, Usa. Castle Rock, för er andra, är en liten obetydlig stad där dom flesta vet vilka dom andra är.
I staden bor Alan Pangborn, sheriff, hans nya flickvän Polly som äger den lilla syaffären. Vi har även familjen Rusk, Hugh som är alkis, och icke att förglömma Dan "Buster" Keeton som är högsta hönset i staden.

Som i många andra småstäder är det väldigt spännande när det kommer nya människor till staden, särskilt om dom tänker öppna en ny affär. Och det är precis det som händer här. Mr Leland Gaunt öppnar sin affär Oumbärliga Ting, och säljer allt från serietidningar till bilder på Elvis till amuletter som tar bort reumatism.
Det bästa av allt är att han är inte dyr heller, en liten summa pengar och ett litet oskyldigt spratt. Något som passar?

Allt fler innevånare tittar in i affären och hittar sitt oumbärliga ting. Ett baseballkort, karnevalsglas, ett fiskespö eller varför inte ett spel som kan tala om vilken häst som kommer vinna på travet?
Och snart börjar spratten, som kanske trots allt inte är så oskyldiga. Det som började med lite lera på några lakan eskalerar snart till ett rent kaos. Mitt i allt sitter Leland Gaunt och ler och hejar på allt som händer.
Vem är han, denne man som har såna prylar, till såna priser?


Jag vet inte riktigt, visst är det en av Kings bättre böcker, enligt min mening, men den tog mig inte lika häftigt som Svarta Huset eller Om en Buick 8. Känner dock att det är inte en bok jag bara lägger undan sådär. Den tog djupt och måste få smälta in tror jag.

4 av 5 pluppar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar