fredag 13 februari 2009

Bokrea...?

Många funderingar om bokrean i år. Även om det nog var likadant förra året, jag minns inte riktigt.

Missförstå mig rätt, jag älskar att gå in i riktiga bokhandlar, bläddra i böcker och bara mysa. Men jag handlar nästan alla mina böcker på internet, där det är billigare, med eller utan frakt.
Vilket på sätt och vis är synd, för jag antar att bokhandlarna får svårare att gå runt, och det skulle vara väldigt tråkigt om dom slutade finnas bara för att folk handlar på internet.

Men nu är det ju så att imorgon, den 14 februari, så kan man börja förhandsboka reaböcker på internetbokhandlar. Supersoft! Iallafall om man inte orkar vänta, vilket jag har lite svårt för. Men! Det finns ju alltid ett "men", och i detta fall är det frågan om det är någon idé att ha en gemensam, även om den inte i år är riktigt gemensam, bokrea?

Lite med hela grejen, tycker jag, är att man får gå och vänta ända tills i slutet på månaden. Man längtar och väntar och bläddrar i bokreakataloger, som visst, man kan förhandsbeställa ur dom med.

Jag skulle inte säga så mycket om det handlade om ett par dagar i förväg, det går väl bra. Men hela 10 dagar innan rean börjar på riktigt?

Självklart kommer även jag att kolla runt och köpa imorrn, för att få det levererat om några veckor, för då man kan så gör jag det.
Jag saknar dock all förväntan och bläddrandet i katalogen och det där mysiga, som inte riktigt finns kvar då internet kom.
Jag vill inte riktigt klaga på internetbokhandlar, för dom är bra, och jag gillar dom. Jag vill bara framföra min åsikt, att man kanske kan ha något slags gemensam bokrea, som det var förut?
Då vi redan lever i ett sådant stressat konsumtionssamhälle, så vad spelar väl några dagar för roll?

2 kommentarer:

  1. Ja, det är ett problem det där... Lite som när de börjar semelförsäljningen i oktober och avslutar den i september, när semeldagen faktiskt bara är en enda gång på året.

    Fast får jag nu tycka något... Jag tror att bokhandlarna klarar sig rätt så bra än så länge, tycker ofta att det är mycket folk i dem.. Ja i alla fall i de bokhandlar som jag går i. Men visst, ge det 50 år till så har andrahandsaffärer och internetbokhandlar kanske tagit över hela bokförsäljningen!

    Må så gott!

    SvaraRadera
  2. Veckorna innan bokrean är nog de enda tillfällen på året som jag saknar att få direktreklam, men jag brukar gå och hämta katalogerna istället. Men i år ska jag nog försöka låta bli att köpa nåt till mig själv, för jag har alldeles för mycket oläst hemma. Men några presentböcker brukar det alltid bli i alla fall.

    SvaraRadera