måndag 7 december 2009

Bokfrågornars ABC - A

Tänkte att man kan ju prova på att vara lite aktiv här, när man ändå är med i Julbytet :D Så jag svarar på LillaO's bokalfabet. :)

Första bokstaven är ju inte svår att lista ut, A såklart. Och då jag inte sitter hemma, så kan det bli som det blir just nu... Men jag ska försöka svara så gott det går.

1. Alfa var första bokstaven i det grekiska alfabetet. Berätta om en bok som du på något sätt förknippar med Grekland.
Grekland av alla land. Fast jag antar att det är lika bra att börja med en klurig en. Tror faktiskt inte jag har någon bok/läst någon bok som jag förknippar med Grekland. Jag har aldrig varit där, har ingen bok av någon grekisk författare heller, och vad jag kan påminna mig, ingen som skulle kunna utspela sig där.

2. Adam var enligt Judendomen, Kristendomen och Islam den första människan på jorden. Nämn en bok som handlar om eller är skriven av en Adam.
Adams kan jag nämna på rak arm, både Douglas och Richard finns i min bokhylla, men en svensk Adam är det sämre med. Så tråkig är jag att jag inte kan svara på varken den ena eller andra frågan här...

3. Vilka var de första böckerna du minns att du läste eller hörde när du var barn? Har du läst dem för dina egna eller andras barn?
Förutom bilderböcker, såna där från Disney med lite text, så var det böcker ur mammas hylla. När jag var 12 fick jag pengar av min mormor att köpa min födelsedagspresent, och då blev det en bok, Mannen som kunde tala med hästar. Var även därikring jag läste Det sägs att en stjärna faller för första gången.
Men nåt av det första jag kommer ihåg är ju Tvilling-böckerna, men även min mammas gamla rödryggar från Walhström. Hästar, hästar och lite fler hästar... Men även Lotta-böckerna, som följde med bra länge faktiskt...

4. Mänsklighetens vagga finns enligt forskare i Afrika. Berätta om en bok som på något sätt anknyter till denna väldiga kontinent.
Afrika, ännu ett land. Det var lite lurigt det här, då en hel del av det jag läst är fantasy och skräck. Inte så mycket från Afrika där. Så jag går nog bet på den här frågan med...

Får hoppas att bokstaven B blir lite lättare. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar